Thursday, January 6, 2011

sejarah cita-cita aku dulu!!

cikgu : ahmad!!! cita-cita kamu bila besar nanti nak jadi ape??
ahmad : erm..cita-cita bila besar nanti, sy nak jadi macam cikgu..
cikgu : ape!! macam cikgu!!
ahmad : yela cikgu..sy nk jadi cikgu..(bengap betul la cikgu nie..)

hehe..ni dialog aku reka je..haa..sebot pasal cita-cita nie..cikgu korang pun pernah tanya kan kat korang masa sekolah dulu..dari sekolah sampai dah besar panjang pun ada lagi soalan macam ni..bukan cikgu je tanya..pak mertua pun cilap-cilap pernah tanya..masa korang merisik dulu..betul tak??

tapi kat entry aku nie bukan aku nak cerita pasal cita-cita korang ok!! korang nk cerita buat entry sendiri..haha..tengok tajuk lah ok!!

kalau kat sekolah dulu la, aku paling tak suka bila cikgu baru masuk kelas..soalan pertama yang dia akan tanya pada pelajar dia..soalan ni la.."perkenalkan diri kamu dan ape cita-cita kamu.." time tu nk fikir..aduh!! malas ase..macam tak de soalan lain je nk tanya..tanya la..aku masih solo ke..berapa anak ke..ok lah gak kan..boleh ke tanya macam tu?? ape-ape je lah..

dulu masa aku kecik-kecik memang juara la..bukan juara ape pun tapi juara dalam bilangan cita-cita..banyak cita-cita la orang melayu cakap..cita-cita asyik bertukar je..klu tengok cerita ultromen..nk jadi superhero masa besar nant..tengok tv cerita drama..nk jadi pelakon la plak..bila tengok kapal terbang..dah tukar lagi..nk jadi pilot..tengok peramugari cantik-cantik..mula la gatal nk jadi peramugara..aduh!! memang banyak la ..cerita memang tak habis..

ok lah..tapi aku cuba tetapkan la masa dekat sekolah rendah..ni la cita-cita aku kat sekolah rendah dulu..jejeng!!
haa..kenal tak abang ni??? bukan jadi guard k cita-cita aku..tapi aku masa sekolah rendah aku nak jadi polis.. aku nak jadi polis ni sebab..aku nak jadi hero lah..kan polis ni kerja dia tangkap orang jahat..boleh bunuh orang tapi tak kena tangkap..kan polis..hehe..jadi jahat pun takpe..kan polis..hehe..lagi pun...tengok la pakaian seragam polis..smart je kan..hensom orang perempuan kata..hehe..tu sebab la ramai yang kerja polis ni cepat kawin..kalau tak percaya..korang kaji sendiri ok!!

tapi bila aku masuk darjah 5..cita-cita aku dah bertukar pulak..tak tetap pendirian la katakan...al maklumlah budak-budak lagi kan..
korang tengok baju pun dah tau kan..cita-cita aku dari polis tukar pulak nak jadi bomba..sebab aku tengok kerja bomba lagi best..tak boring macam kerja polis...kerja bomba nie pelbagai cikit..ni ape yang aku fikir masa budak-budak dulu la(betul ke aku ada fikir?) yela..bila ular masuk rumah panggil bomba..rumah terbakar panggil bomba, semut datang berlumba-lumba(eh!!tu lagu..) orang nak bunuh diri panggil bomba..laki bini bergaduuh panggil bomba..sampai bomba tu pun pelik..macam-macam lagi la kerja bomba ni kan..kiranya tak boring la..tu yang mula minat nak jadi bomba tu..suka tolong orang gak aku ni ek..hehe..

masa aku sekolah menengah pulak aku tukkar lagi cita-cita..ni masa masuk form 1 lah..
perhatian!! ni bukan bekas cikgu aku ataupun bakal awek aku k..ni cuma gambar hiasan untuk aku menerangkan lagi menjelaskan bahawa cita-cita aku adalah sebagai cikgu..ade gaya cikgu tak aku cakap?..hehe..ade lah cikit kan..kan..kan..kenapa aku nak jadi cikgu?? haa..kalau korang nak tau..ada orang kata tugas cikgu ni kan mulia..memberi ilmu pada orang lain selain mendidik pelajar menjadi pandai lagi bijaksana..terima kasih tuan yang arif..ish!! ape la yang aku melalut ni kn..hehe..ada juga orang kata semua orang jadi pandai dalam dunia ni di sebabkan oleh cikgu..hebatkan..tu yang nk jadi cikgu tu..amin..

haha..tapi tak sampai 2 tahun..cita-cita aku dah berubah lagi..masa form 1 sampai form 3..aku minat sangat subjek geografi..dalam kelas asyik score A je..ce..ce..ce...ni betul k..tak tipu..hehe..jadi aku berazam nak jadi

ahli arkeologi..best ape jadi ahli arkeologi nie..boleh buat kajian tentang macam-macam..yang paling best tu boleh pergi jalan-jalan keliling dunia..tengok tentanf sejarah yang terdapat kat dunia ni..betul tak?? sebenarnya aku minat nie sebab dulu masa tengok tv..ada cerita tentang ahli arkeologi ni masa dia wat percarian tentang barang-barang purba ni..dia jumpa barang yang boleh buat dia jadi hebat..bertukar!! go go power renger..haha..dah besar pun masih otak kartun lagi..hehe...mana lah tau kan..ok jugak..boleh aku tolong korang..

tapi cita-cita aku nie tersekat  di tengah jalan..baru je separuh jalan dah ada road block..bukan ape..mak ayah aku suruh masuk kelas sains masa tingkatan 4..huhu..terpaksalah..nak melawan takot jadi anak derhaka pulak kan..jadi kena lah ubah cita-cita kan..masa tu aku minat sangat selidik tentang manusia ni..nak tahu pasal perangai orang..jadi aku mula bercita-cita nak jadi..

kaunselor.. jadi kaunselor nie pun aku fikir macam buat kajian jugak la time tu..tapi kajian keatas orang bukan pada benda atau sejarah..kira ok lah tu kan..aku nie jenis pendengar yang baik jugak la..jadi..ada juga la kawan yang cerita tentang masalah dia kat aku nie..jadi kaunselor nie..bila dengar masalah orang..kita tak boleh cerita kat orang lain..kena simpan rahsia la..layak gak la aku nie sebab aku memang jenis nie..tak caya ek korang?? suka hati la!! tapi orang cakap..jadi kaunselor ni lamabt kawin..sebab kan buat kajian tentang orang jadi tahap memilih tu tinggi la..nak cari yang sempurna je..tak tau lah..pendapat aku je tu..hehe..serius je korang ek baca..

tapi ..tapi lagi..bukan ape..nak jadi kaunselor nie kena ada kelulusan juga kan..kalau tak bertauliah...silap-silap boleh kena tangkap ok..lepas abis SPM aku dapat tawaran belajar dekat CIAST..tempat ni melatih pelajar dia jadi pengajar dalam bidang teknikel..jadi of cause la cita-cita aku jadi pensyarah kan..hehe..

aduh!!nak upload gambar pun lambat..huhu...eh!! macam kenal je gambar ni..haa..gambar sebelah kanan ni lah aku..ada gaya seorang pengajar tak??cakap lah ada ek..please..haa..macam tu la..sayang korang..muuahh!! hehe..
sama je jadi seorang pensyarah dan cikgu ni..cuma tahap IQ pelajar je berbeza..ajar orang yang dah besar-besar..yang dah kawin pun ada jugak tau..hehe..korang doakan aku ok..amin..

sekarang nie aku dah abis belajar...mungkin aku akan kerja kilang dulu kot sebab nak cari pengalaman..ingat senang ke nak ajar orang kalau ilmu kurang..silat-silap dia yang ajar aku balik nanti.. lepas tu baru nak jadi pengajar..tak kan dah tua-tua nak kerja kilang lagi kan..dah tak larat la..simpan tenaga untuk buat kerja lain..hehe..

oklah..korang kawan aku kan..jadi doakan lah aku k..

JANGAN  MEMILIH  DALAM  BEKERJA  SANGAT..KENA  PANDAI  SURVIVE  DALAM  HIDUP  NI..




No comments:

Post a Comment

online tv for you!!