Wednesday, January 26, 2011

marah!! marah!! marah!!

aduh!! kecik punya hal pun nak marah-marah ke?? tak abis-abis nak marah..gaduh ngan pakwe makwe, satu malaysia nak marah..kalau ada masalah dalaman pun jangan la orang lain jadi mangsa disebabkan perkara kecik..sampai sanggup buang kawan..ada ke patot?? ish-sih-ish..sabar dan bawak bertenang lah sikit..bukan nak cakap aku bagus sangat tapi sama-sama beringat lah..takut nanti terlepas cakap..kita yang malu dan menyesal nanti...ni yang RR nak membebel ni..
                                       marah cam ni tak pe la..comel kan..hehe..

tak habis-habis nak marah..memang lah dengan marah tu dapat lepaskan perasaan geram tu..tapi bertempat la..jangan tak tentu hala..kawal la sikit perassaan tu..marah tu perangai syaitan you know!!

marah ni banyak keburukan tahu tak!! nak tau ape!! eh!! aku plak yang nak marah-marah ni nape..hehe..

1. syaitan suka berkawan dengan orang yang macam ni..sekali dia goda je..terus korang-korang akan rasa terbakar je..

2. kawan-kawan akan mula menjauhkan diri dari korang..yela..cakap sikit dah nk melenting..jangan kekasih korang lari udah la..

3. berat jodoh..bagi kaum perempuan dan laki tu..ingat-ingat lah ok..

4. selalu sakit..yela marah je..mula la sakit jantung, darah tinggi dan pening kepala datang..

5. cepat tua..ni orang tua-tua la cakap..ada kan korang pernah dengar orang cakap " jangan marah nanti cepat tua" ada kan?? mengikut kajian RR memang betul sebab marah akan meransang satu hormon yang mempercepatkan dan mematangkan kulit anda..


haa..korang dah tau kan keburukan dia..yang mana baru nak sedar tu..insaf lah ye..marah ni tak dapat ape..dari korang marah lebih baik korang main game ke ape ke lagi bagus..hati tak susah dari memikirkan hal-hal yang menyakitkan kepala korang..betol x??

oklah sebab RR ni seorang yang baik hati..cecece..RR nak bagi tip yang RR tau lah..nak kongsi ilmu yang ada dengan korang.. macam mana nak kawal perasaan marah ni..

1. RR pernah baca satu artikel ntah dari mana..dalam artikel tu kata la..kalau masa kita marah tu kita tengah berdiri..lebih baik kita berduduk..kalau kita tengah berduduk, lebih baik kita baring sebab dengan tu dapat merendahkan tahap kemarahan kita ni..

2. RR juga pernah baca..untuk kawal perasaan marah ni, kita tarik nafas 3 kali tari tu dalam-dalam dan lepas sepuas-puasnya..maybe masa kita lepas tu, syaitan terkeluar kot..hehe

3. bagi yang beragama islam pulak, ada lebih bagus korang beristiqfar banyak-banyak.. tak pun korang ambil je air sembahyang sebab air sembahyang dapat memutuskan rantai syaitan yang melingkari badan kita..

4. kalau marah sangat..korang tido je..kalau bangun tida tapi da ag marah..korang tido balik sampai rasa marah tu ilang..hehe..

5. korang diam je sambil bua muka marah..tu lagi bagus..esok hilang la perasaan marah tu..kalau korang sabar..syaitan akan kalah la dari nak goda korang lagi..

6. ada jugak petua ni..ni yang selalu RR tengok dalam tv lah..korang pergi kat tempat yang lapang, lepas tu korang jerit kuat-kuat..haha..tentu puas hati dari korang marah tak tentu hala..

apa-apa pun..kita mestilah profesional ok..jangan campur kan masalah peribadi dengan orang lain..marah kat orang lain, orang lain jadi mangsa..marah tu bertempat tak pe lah..jangan baik sangat pulak..tu lagi susah..so selamat beramal..

sabar itu separuh daripada iman..segala yang datang tu hanyalah ujian semata-mata





No comments:

Post a Comment

online tv for you!!