Wednesday, December 22, 2010

Mengapa kita harus bercinta???

Ape punya tajuk entry la kali nie..mengapa harus bercinta?? ko dah cukup umur ke nk bincang hal gini..haha..xcaya mai ar check!!..haha..mesti korang mempunyai pendapat masing2 kan  pasal bab nie..aku tau ar korang banyak pengalaman dalam bab2 mcm nie..nape aku kata cm 2??.. mengikut menyelidikan yang aku wat..(bila masa la aku wat) bkn org muda2 je yg melawat masuk blog aku nie..org tua2 yg dh kawin cerai pun da masuk gak ar..tol x pakcik?? agaknya lah kn..so mereka nie sudah tentu banyak pengalaman..xpayah cakap ar pengalaman apa..haha.. tp 2 semua pendapat korang ar..aku punyai pendapat aku sendiri..kenapa kita harus bercinta nie..

k nie pendapat aku(sebenarnya pendapat org..haha..)
   cinta merupakan perasaan yang telah wujud dalam diri manusia sejak azali ag..Kita bercinta untuk merasa diri kita di sayangi oleh org lain, di beri perhatian oleh orang lain dan ingin merasa diri kita dihargai oleh orang lain..begitu lah juga sebaliknya..manusia mempunyai hati yang lembut.. apabila lelaki telah jatoh cinta.. ia akn menghargai pasangannya dengan sepenuh jiwa raganya..


eh!! jiwang terlebih plak..haha..tulis dengan ayat sepenuh ati nie... xpercaya dah ar..ade aku kisah!!


kt cini aku da selitkan lagi beberapa perkara yang menjelaskan ag kenapa kita harus bercinta nie..


1. Bagi lelaki dan perempuan yang malas nk berolah raga ataupun bersenam 2..klu korang takot kalori dan lemak2 korang daripada bertambah..korang bercinta la..org ckp bercinta nie dapat membakar kalori dalam badan sebanyak 7.500 atau sama dengan 120km berjoging..tol ke?? org ckp ar..xcaya try test..tp aku tengok ramai pompuan yg bercinta nie pas da pakwe mesti badan naik..tambah2 tang perut!! nape ek??? korang pikir sendiri lah..haha


2. bercinta dapat mengurangkan sakit kepala atau dapat menurunkan paras hormon stress dalam badan..tp paras hormon stress akan meningkat semula jika korang frust dalam berrcinta..haha..fikir la mana baik buruk k..


3. dapat pahala jika bercinta melalui jalan yang betul..bercinta untuk jalan allah dan kerana allah..pilih la pakwe atau makwe yang cinta allah lebih dari pada cinta pada kita..so test dulu k jgn nampak hensem atau cantik terus tangkap cintan..yg cantik 2 x semestinya indah k..fikirkan lah..


4. bagi yang terlebih kasih sayang 2..sebaiknya bercinta..jadi dapat menyalurkan kasih sayangnya itu pada insan yang memerlukan atau nama lainnya insan yang kurang kasih sayang..bahaya org jenis nie klu x diberi perhatian..xde ;la kasih sayang 2 terpendam je..dok simpan je dapat ape gak kn..bek guna..tp gunalah ikot jln yang betul..jgn menyalahgunakan kelebihan yg ada pada jalan yg songsang k!!


5. supaya dapat mengelakkan permusuhan..jika semua manusia jatuh cinta antara satu sama lain..mesti rasa hormat akn timbul dalam diri dan ingin berkasih sayang antara satu sama lain..bercinta dalat mengelahkan daripada berlakunya pergaduhan, permusuhan..jd kesimpulanya..dunia akan aman lah kn..mesti best kn klu jadi cm nie..hidup dengan aman dan harmoni je..bestnye...


Cm ne.. dh faham ke korang semua?? dh faham lah kn kenapa kita harus bercinta..kepada yg putus cinta 2 jgn lah bersediy sangat sbb salah korang jugak la..bercinta melalui cara yg salah..klu dh mula salah..mmg xkn kekal lah..so xpayah sediy2..relex sudah..org ckp bunga bukan sekor, kumnbang bkn sekuntum ar...banyak ag kn..kn..kn
CINTA yg kekal hanya pada yang maha esa iaitu ALLAH S.W.T

No comments:

Post a Comment

online tv for you!!